• 8 mei 2023
  • leestijd 4 min.

Zo neem je succesvol deel aan een beurs of evenement

Op beurzen en evenementen staan, voor de meeste bedrijven is het een noodzakelijk kwaad. Het is nodig om de concurrentie de baas te blijven en meestal haal je toch weer een aantal opdrachten binnen. Bovendien is het netwerken een belangrijk aspect van zo’n beurs. Toch zou het jammer zijn als je niet alles uit een beurs of evenement haalt wat er te halen valt, gezien de energie die het kost. Daarom hebben we een aantal tips op een rijtje gezet, waar je op het eerste gezicht misschien niet zo snel aan zou denken maar die toch erg belangrijk zijn.

  1. Een goede voorbereiding…

Ja, die weet ik wel, zal je misschien denken. Weet je het zeker? Want voorbereiding is waar je beursgang mee staat of valt. Zorg voor goed geïnstrueerde medewerkers en een perfect aangeklede stand, maar dat niet alleen. Zorg ook dat je marketingactiviteiten voorafgaand aan de beurs hierop zijn gericht. Zo kun je de beursgang al aankondigen in een nieuwsbrief of mailing richting bestaande klanten, met daarin een uitnodiging om langs te komen voor een kopje koffie of een leuk geschenk. Een evenement is namelijk de perfecte manier om de banden met bestaande relaties te versterken!

 

  1. Consistente promotie

Herkenbaarheid is megabelangrijk in de wereld van marketing! Zorg daarom voor consistentie in je stand en het promotiemateriaal dat je gebruikt. Wanneer alles in je huisstijl is uitgevoerd, kan er weinig misgaan. Het ziet er gewoon heel professioneel uit en (potentiële) klanten onthouden een goed aangeklede stand waarin er oog is voor detail!

 

  1. Originele promotieartikelen met toegevoegde waarde

Iets waar ook goed over nagedacht moet worden, zijn de promotieartikelen waarvoor wordt gekozen. Wat wil je uitstralen? Wat werkt? De geheime formule is: originaliteit + toegevoegde waarde + herkenbaarheid = een goed promotieartikel. Voeg daar nog een scheutje duurzaamheid aan toe om het helemaal af te maken. Opvallen doe je namelijk niet met een schreeuwerig design, maar met originaliteit. Zorg dat je potentiële klanten blij verrast! Natuurlijk is hierbij wel weer de consistentie belangrijk én dat het een praktisch nut heeft. Groeipapier is hiervan het ideale voorbeeld, maar wat dacht je bijvoorbeeld van een powerbank op zonne-energie? Bedrukt fruit doet het ook altijd super. Twijfel je? Greengiving helpt je graag met het maken van de juiste keuze!

 

  1. Zorg ook voor de verlegen bezoeker

Niet elke bezoeker begint gelijk enthousiast te praten en te informeren. Soms houden ze zich een beetje op de achtergrond en willen ze liever thuis alles nalezen en uitzoeken. Zorg dat je hier rekening mee houdt door eco goodiebags weg te geven met daarin bijvoorbeeld een flyer met informatie (op groeipapier), een visitekaartje, pen en een leuke gadget. Wanneer de tas zelf ook bedrukt is, creëer je bovendien nog een leuke reclamebron doordat een duurzame shopper van katoen of papier kan worden hergebruikt.

 

  1. Bepaal doelgroep en speel daarop in

Het verschilt nogal per beurs wat voor mensen er rondlopen. Daarom loont het om voor de beurs bij de organisator een bezoekersprofiel op te vragen. Zo kun je te weten komen wie de beurs voorgaande jaren hebben bezocht en waar de bezoekers behoefte aan hebben. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een groot deel van de bezoekers een ‘oriënterende slenteraar’ is. Deze doelgroep zal je dus gericht moeten wijzen op iets nieuws, iets belangrijks én iets wat onderscheidend is. Hier kun je je beursgang op aanpassen, ook door middel van de promotieartikelen die je presenteert. De mensen die alleen voor de pennen en pepermuntjes komen zijn jouw doelgroep namelijk niet!

 

Het is dus wel duidelijk dat een beursgang niet onderschat moet worden. Maar met het toepassen van deze tips komt er vast een spetterend resultaat uit waardoor het alle moeite dubbel en dwars waard is geweest! Wij denken in elk geval graag met je mee.